resultat.gif (2510 bytes)


Top Fuel Tour 2000

Första tävlingen: Piteå
Andra tävlingen: Stockholm
Tredje tävlingen: Malmö

Poängställning
Poängberäkning

Datum/Ort Resultat
07/14-16-00
Piteå

Den första rundan av 2000-års Svenska "Top Fuel Tour" avgjordes på "The Midnight Sun Internationals" på Pite Dragway, strax utanför Piteå i norra Sverige, den 14-16 juli.

TORSDAG

Avlastning av bilen. Teamet har just stoppat i ett nytt skinande TFX-block man exprementerar även lite med bilens balans, så en enorm "Funny-car" liknande bränsletank har placerats direkt framför förarplatsen.

Banans kondition var mycket bra. Det fd. militära flygfältet har ryktet om sig att vara den slätaste banan som går att uppbringa. Banan har den bästa luften i hela Europa, kanske även i världen. Även mycket varma dagar håller luften mycket bra kvalitet pga. av banans lokalisering. Runt omkring banan är det skog och banan ligger nästa på havsnivå.

FREDAG

Peter Lantz var den enda Top Fuel-föraren som utnyttjade den fria träningstiden på fredagseftermid-dagen. Av misstag fick han granen inställd för "sportsman" -start men noterade 6.87/187 km/h på en 330-fots repa.
Peter: "Det kändes bra men jag hade lite problem att få i backen efter "burnouten" så kopplingen är nog inte rätt injusterad.
Teamchef Morgan Svensson: "Jag är nöjd med testen, bilen lämnade bra, det kändes bra, men det måste varit svårt för Peter att "kliva av" så tidigt".

LÖRDAG

Första kvalificeringsrundan,

Peter Lantz kom ut som andre man, fixade en enorm, nästan 45-graders hjullyft efter 330-fots markeringen. Lyckades få ner framdelen så mjukt att han kunde "kliva på" igen och notera 5.52/428 km/h. Peter lyckades även reda ut en punktering på det ena framhjulet strax före mållinjen.
Peter: "Jag bromsade och släppte något på gasen, "klev på" igen strax innan framhjulen skulle slå i banan. Jag har många gånger funderat på vad jag skulle gör om bilen framhjulen lyfter så högt".

Andra kvalificeringsrundan,

Noterade 5.17/434 km/h, en mycket ren repa men Peter var inte glad även om det var han näst snabbaste repa i karriären.
Peter: "60 fots tiden var 0.88 sekunder, men bilen var långsam under andra hälften och nästan lade av vid mållinjen. Jag vet inte om det är kopplingen eller bränslesystemet som är problemet".
Morgan: "Jag är optimistik, vi åkte 370 km/h efter halva banan, och det är det snabbaste någonsin. Till den punkten var bilen snabbare än när vi åkte fyra-sekunders repan".

Tredje kvalificeringsrundan,

Peter Lantz satte ett nytt banrekord med 5.10/435 km/h. Hastigheten efter halva banan ökade ytterligare, till 378 km/h, tiden kunde eventuellt blivit ännu bättre utan ett kraftigt kast strax för mållinjen.
Peter: "Andra hälften av banan var mycket hal och dåligt med grepp".
Morgan: "Vi är mycket nöjda med den här inställningen".

SÖNDAG

Första rundan, Peter Lantz - Monica Öberg,

Pelle startade innan lamporna ens blinkat gult. Peter höll nerverna under kontroll och väntade till grön, noterande 5.15/437 km/h. Oförbränt bränsle sprutade ut ur avgasrören alldeles innan mållinjen.
Peter: "Vi tappar fortfarande fart på andra hälften av banan och en bränsleledning lossade så vi får inget svar på hur den inställda kombination fungerade. Och jag är inte säker på hur tändningen ställdes".

Final, Peter Lantz - Alan Jackson,

Finalen var mycket tät. Peter Lantz fick ett litet övertag ut från startlinjen, och han behövde varje tusendel då man klart kunde se att Monica Öberg minskade försprånget meter för meter strax före mållinjen. Peter höll undan för seger, båda bilarna stoppade klockorna på 5.18 sekunder, Peter med en slutfart på 439 km/h mot Monicas 445 km/h. Segermarginalen var endast 0.004 sekund.
Teamchef Morgan Svensson var jublande: "Det här måste varit det tätaste Top Fuel race i Europa!".
Peter: "Jag såg bara Monica vid mållinjen".

RESULTAT
Kvalificering

Plats Namn Tid Hastighet
1. Monica Öberg 5.059 451
2. Alan Jackson 5.070 438
3. Pelle Lindelöv 5.158 453
4. Peter Lantz 5.398 456

Eliminering
1:a rundan

V/F Namn Tid Hastighet
V Peter Lantz 5.138 443
F Monica Öberg 7.782 180

 

V/F Namn Tid Hastighet
V Alan Jackson 5.133 457
F Pelle Lindelöv 11.493 155

Final

V/F Namn Tid Hastighet
Peter Lantz
Alan Jackson

Tredje pris

V/F Namn Tid Hastighet
Monica Öberg
Pelle Lindelöv

AVSLUTNINGSVIS

 

Top Fuel Tour var en succe.

Allting har gått bra för oss det här veckoslutet, vi har inte skadat någonting på bilen, och hela teamet har fungerat perfekt. Vi har ett nytt MSD tändsystem som kommer att ta ett tag att bli vana vid. De första 200 metrarna på alla reporna har varit bättre än vår fyra-sekunders körning, så nu återstår det att bara att fundera ut de återstående 200 metrarna.

back_99.JPG (7915 bytes)
Vi syns i Stockholm 4-6 August.

Poängställning

Plats Förare Piteå Stockholm Malmö Totalt
1 Peter Lantz 260 280 250 790
2 Monica Öberg 200 90 210 500
3 Pelle Lindelöv 90 170 90 350
4 Kent Persson 70 80 70 220

Poängberäkning

Vunnet lopp: 100p
Förlorat lopp: 50p
Kvaletta: 40p
Kvaltvåa: 30p
Kvaltrea: 20p
Kvalfyra: 10p
Bästa ET under helgen: 20p
Bästa TS under helgen: 20p
Tredje plats: 30p

PLR MOTORSPORT
Peter Lantz, Norra Sjöbogatan. 53 Borås
tel. 033-20 19 51, fax. 033-20 19 51
e-post. peter@plr.nu

COPYRIGHT(C)1999, 2000, 2001, 2002 PLR MOTORSPORTS. ALL RIGHTS RESERVED