nyheter.gif (2388 bytes)


Lantz vinnare av Top Fuel Tour 2000 
[08-29-00]
Thulin_00.JPG (9985 bytes)I Peters första rundan gav han inte Alan Jackson en chans genom att stoppa klockan på 3.45/373km/h. I andra paret mötes Monica och Pelle, det blev en enkel seger för Monica när Pelle gick upp i rök direkt av linjen.
Körningen om tredje platsen blev en lätt historia för Alan då Pelle för andra gången den här eftermiddagen gick up i rök.
Finalen blev en riktig rysare helt i publikens smak. Efter två långa burnouter backade de tillbaka och gick in i stage. Monica var först iväg och Peter försökte komma i kapp men fick se sig slagen av Monica. Det var ett mycket tät race däe Monica noterade 3.69/320km/h mot Peters snabbare 3.68/368km/h

Poängställningen efter sista deltävlingen i Top Fuel Tour 2000.


Filmgalleriet och poängställningen uppdaterat
[08-17-00]
Nya filmer som bl.a. visar det spektakulära framhjulslyftet i Piteå förra året, en kraftfull burnout och en filmsekvens från en uppstart av motorn, speciellt gjord för alla nitrofreaks som gillar det "goa" ljudet.
Vi vill också sända ett speciellt tack Nils Malmhäll, Umeå som filmat och låter oss ta del av videofilmen samt Ulf Mårtensson, Borås för hjälpen att fixa till Quick Time filmerna.  Filmgalleri

Poängställningen efter andra deltävlingen i Top Fuel Tour 2000.


Tommy Möller och Kenneth Lorenzon fyller upp "hålet"
efter Peter Lantz i Top Fuel.
[08-09-00]

Tommy och Kenneth är de nya ägarna till PLR fuelern, och kommer att ta över direkt efter sista deltävlingen i Top Fuel Tour 2000. Tommy och Kenneth har klart visat hur seriöst man satsar på Dragracing, deras deltagande i Pro Mod säger allt.
Bilen byggs just nu om för att passa Tommy. Tommy kommer att skeppa bilen till England och Santa Pod direkt efter Landskrona för att köra färdigt sin licens, och för att förhoppningsvis kunna deltaga i European Finals på Santa Pod i September. Hela PLR teamet kommer att vara med, skillnaden kommer endast vara att Tommy kör bilen. Peter & Morgan och delar av teamet vara med under hela nästa år också, så räkna inte bort oss ännu. Vi kommer att göra allt för att Tommy och Kenneth och deras team skall komma tillrätta med detta så fort som möjligt.

För de som är intresserade är fortfarande PLR teamets transportbuss till salu, så är du intresserad så kontakta Peter via mail eller telefon.


Andra segern på två dagar för Peter Lantz
[08-06-00]
Peter lyckades att vinna även dagens final på Tullinge Raceway som var den andra deltävlingen i Top Fuel Tour 2000. Peter stoppade klockan på 5.18 i finalen mot Monica Öberg.

Lantz vann den i Piteå avbrutna finalen         
[08-05-00]

Lantz vann den första tävlingen i Top Fuel Tour 2000.  Finalen kördes på Tullinge raceway utanför Stockholm där den andra deltävlingen i Top Fuel Tour 2000 körs denna helg. Finalen var över när Alan Jackson gick upp i rök, Peter noterade 5.22.

Finalen var även andra kvalificeringsrundan för helgens tävling, i första rundan noterade Peter 5.19 vilket även är kvalbästa tid.


Reportage från Piteå          
[07-24-00]

Utförligare reportage från Piteå, se Resultat 2000.


Regn avbröt tävlingen i Piteå före finalen         
[07-16-00]

Peter slog ut Monica i första rundan och är i final mot Alan Jackson. Regn gjorde att finalen har skjutits upp och kommer att köras på Tullinge i samband med kvalificeringen.


Peter gör sin sista säsong i TF         
[07-12-00]
Peter kommer att ställa hjälmen på hyllan efter denna säsong som för övrigt är hans 20:de totalt och den 9:de som TF pilot.

OPTIMA         
[07-12-00]
optima_gul.JPG (9245 bytes)Optima Batterier är tillbaka som vår huvudsponsor.

Optima är världens mest avancerade batteriteknik som någonsin tillverkats. Optima är ett helkapslat, helt underhållsfritt batteri som kombinerar beprövad bly-syra elektro- kemi med avancerad designteknik, för att skapa ett batteri som utklassar allt annat på marknaden.


Detaljbilder på nya PLR Injektorn         
[07-12-00]

Tillverknings sidan finns ett antal nya bilder


Ny länk sida         
[07-12-00]

Ta en titt på Länkar. Sidan är under uppbyggnad.


Lyckad premiär för den nya PLR Injektorn         
[06-26-00]

Injector_00_1.JPG (55322 bytes)Under vintern 97/98 tillverkade Peter Lantz & Morgan Svensson en ny typ av injektor, på uppdrag av Jim Prock i USA. Injektorn samt scoopet var då främst anpassad för att passa kompressorer med liten öppning ca 10 1/2".

Det nya scoopet har fått ett annorlunda utseende, och är helt och hållet konstruerat för att ge kompressorn luften där den vill ha det för att kunna arbeta med maximal effektivitet. Vi har tagit vara på alla erfarenheter från den första typen injektor och scoop som vi byggde 93/94, vid konstruktionen av den nya.

Den injektorn som nu sitter på Anitas bil, och även kommer att sättas på vår egen bil under första tävlingen i år, har ett högre spjällhus samt är anpassad för kompressorer med stor öppningen, jämfört med dem som leverats till USA.
Scoopet och injektorn är konstruerat på ett sådant sätt att det kommer att öka laddtrycket under repan än mer än den gamla typen, som generellt ökar trycket med ca: 15psi från start till mål, vilket är mer än dubbelt så mycket som andra injektorer på marknaden idag.

Under tävlingarna i Piteå så kommer vi att först köra en repa med den "gamla" typen för att sedan utan ändringar köra en likvärdig repa med den nya typen, för att kunna utvärdera skillnaderna mellan dem.

Den nya injektorn har tillverkats i ett fåtal exemplar, och det är oklart huruvida vi kommer att tillverka större mängder. Scoopet är inga problem att tillverka större mängder av, då alla verktyg finns, men spjällhusen är mer komplicerade och tar längre tid att tillverka och har ännu så länge baragjorts i en liten serie.

Anita visade vägen under premiären för den nya PLR-injektorn, och vann första racet med injektorn. Men den vinsten kan tillskrivas Anitas körskicklighet mer än injektorn. Men vinsten tog henne till ledning i den totala poängställningen i EM. Vi kommer att finnas vid Anitas sida på Mantorp för att förhoppningsvis hjälpa henna behålla och "tänja" ut ledningen i EM. Tommi var väldigt nöjd efter Finland då det visade sig att dom aldrig tidigare haft så lite att reparera efter en tävling, endast ett avgassäte i topparna behövde fräsas in.

Håll koll på sidan, inom kort kommer vi presentera en ny huvudsponsor!


Vidar Enghs  födelsdag         
[04-10-00]

vidar40.jpg (32624 bytes)Teamets kamrat och mekaniker Vidar har fyllt 40 år.
Festen gick av stapeln helgen den 18 mars i Lilleström Norge, många vänner och Dragracing aktiva fanns på plats för att gratulera.
En bildförevisning hölls och vi som inte känt Vidar från födseln fick en härlig sammanfattning av hans liv så här långt.
Han var ju givetvis intresserad av dragracing innan han blev med i vårt team, men att vi har förvandlat den "tidigare" Vidar till var han är idag det är inte dåligt. Historien säger att det tog Vidar 5 år på Mantorp som publik innan han såg bilarna på banan. Campingen lockade tydligen mer, samt att han enligt rykten väldigt lättklädd eller inte klädd alls "poserat" framför läktarn några gånger. Med facit i hand, och att resultatet är som det är nu med Vidar, så borde vi kunna skicka "socialen" i Norge en faktura, för att vi har fostrat om samt räddat Vidar från den han höll på att bli. Vi får väl vara glada att avslutningsbanketterna har varit så sansade som dom varit med Vidar inblandad.
Vidar är en otrolig kamrat samt en väldigt duktig mekaniker. Men även han som alla vi andra gör ju fel ibland. Detta ville ju teamet givetvis bekräfta när man överlämnade den present som Vidar fick. På bilden kan ni se en bit av en Alan Johnson topp, på denna topp hade vi skildrat några av dom "tabbar som gjorts genom åren, bl.a. fel ventiler i fel "hål" samt en klämd oljetrycksslang mellan headers och toppen, det sistnämnda resulterade givetvis att vi inte fick utslag för något oljetryck på datorn innan varmkörning. Men Vidar hittade felet själv efter 10-15 min varpå vi kunde starta bilen.
Toppen som Vidar nu har som minne servade faktiskt som 5:e reserv- topp och var i användbart skick, detta visar bara en del av hur mycket vi uppskattar Vidars närvaro som vän och mekaniker i teamet.

Grattis Vidar.

Teamet.


Racedatum nyheter         
[02-14-00]
Racedatum uppdaterad [mer]

Team nyheter         
[01-11-00]

År 2000 är inte bara unikt för sitt nya årtusende, Peter och teamet firar 20 års jubileum i år. För exakt 20 år sedan så "smiddes" den första dragsten ihop av Peter. Då var det en Volvo Dragster som gällde, debuten skedde våren 1980 på Mantorp park.

Teamet kommer att fira detta genom att bygga sig ett nytt chassi , bygget påbörjas nu i januari. Det är inte bara för 20-års jubileumet vi bygger ny bil, nuvarande bil som är byggd ’94 och har genomgått ett antal uppdateringar och det känns inte motiverat att modifiera det ytterligare. Det kommer att få tjänstgöra som reservchassi framöver. Den nya bilen kommer vi att försöka ha klar till årets första tävlingen. Vi kommer att publicera lite bilder från byggnation här på hemsida senare.

Vi kommer även att använda den nya typen av injektor som vi konstruerade 1998, då två tillverkades på specialbeställning från Jimmy Prock USA. Den är gjord för, att i huvudsak, passa kompressorer med liten öppning såsom SSI. Vi tillverkar nu även en variant som passar kompressorer med stor öppning.
Teamet är övertygad om att denna injektor flödar mer än den gamla, och fördelar luften så att det kommer kompressorn tillgodo på bättre sätt. Injektorn samt scoopet har bara två kanaler mot tidigare tre, samt att diametern på hålen är olika.

Vi planerar att köra Top Fuel Tour i år samt ett antal EM deltävlingar, tex. Santa Pod. Målet är givetvis att köra båda serierna fullt ut, och försöka vinna båda serierna. Top Fuel Tour kommer att vara en rejäl utmaning i år, resterande team kommer säkert att göra allt för att vi inte skall vinna touren två år i följd.

Att bli första svensk som vinner ett FIA mästerskap i Top Fuel är också en lockande utmaning och vi hoppas kunna genomföra den utmaningen.

Väl mött säsongen 2000.



PLR MOTORSPORT
Peter Lantz, Norra Sjöbogatan. 53 Borås
tel. 033-20 19 51, fax. 033-20 19 51
e-post. peter@plr.nu

COPYRIGHT(C)1999, 2000, 2001, 2002 PLR MOTORSPORTS. ALL RIGHTS RESERVED