nyheter.gif (2388 bytes)


JR Dragster
[02-08-26]
RL_Gard_02_1_l.JPG (14240 bytes)Vi har avverkat två tävlingar med JR-dragstern sedan Tullinge. De två tävlingar har varit mycket givande för Robin och mig då jag kunnat ägna mig åt Robins bil utan behöva tänka på TF-bilen. Och resultaten är vi mer än nöjda med. Robin gick hela vägen till semifinal i både Lindesberg (totalt 25 bilar) samt Gardemoen (tot. 28 bilar).
Med de här fina resultat ser vi givetvis fram emot att få avsluta säsongen, båda två, på Santa Pod i England.
Tänk att vara 12 år och att får köra dragster på Santa Pod!   
Läs mer på JR-sidan.

Santa Pod
[02-08-19]
Vi kommer att köra FIA European Finals på Santa Pod Raceway i September. Efter en hel del telefonsamtal och planering har vi nästa fått ihop vad som behövs för resan och tävlingen.

Tullinge
[02-08-11]
Vi kvalade in på fjärde plats efter en runda med trasig kompressorrem och en runda "upp i rök"..
På söndagen ställdes vi mot Micke Kågered i första elemineringsrundan, resultatet blev "upp i rök" igen. Nu var vi tvugna att göra något drastiskt inför körningen om 3-4:de pris. Vi tog bort mycket på kopplingen och lade till mer av allt annat och vad händer?  5.06 sek och 472 km/h (294 mph).

Inför Tullinge
[02-08-06]
Efter Mantorp så vågar vi knappast säga någonting, allt kan hända verkar det som.
Vi vet vad vi gjorde för fel på Mantorp, och hoppas att det inte skall upprepas.
Som en klen tröst så körde vi inte sönder några delar, men åker man inte till mål så skall man inte heller göra det.

En liten kul grej så här lång in på säsongen är att samtliga TF-tävlingar har vunnits av ex Lantz-bilar vars chassin är byggda av oss. Även Peter Scöffer i TMD, den bilen är också byggd av oss, men under vintern något ombyggd av de själva. Det är faktiskt inte så illa tycker jag. Och det ser ut att hålla i sig, Kim vann ju över Barry i finalen på Gardemoen.

Bilder från Mantorp
[02-08-05]
Bildarkivet är uppdaterat med bilder från Mantorp

Mantorp
[02-07-28]
Mantorp tävlingen blev en stor besvikelse, kvalade in som sexa på 6.855 sek och 191 km/h. I den kvalrundan gav kompressorremmen upp efter halva banan. De övriga två kvalrundorna "gick upp i rök" direkt av linjen.
Även första elimineringsrundan på söndagen "gick upp i rök" direkt av linjen.
Det blir till att glömma det hela och försöka se framåt.

Inför Mantorp
[02-07-23]
Att åka till Mantorp blir något speciellt.
Senaste gången jag körde på Mantorp var 96' (Kenta körde bilen 97' och Anita 98').
Det har alltid varit svårt att komma direkt från Piteå till Mantorp då banegenskaperna är helt annorlunda, jag hoppas vi får kläm på det denna gång.
Vi kommer väl mer eller mindre dit som en "Dark horse" eftersom vi inte alls är nämnda i förhandssnacket, och det passar oss bra.
Mantorp är lite grann som en hemmabana för oss, jag vet att det åker mängder av folk dit från våra trakter, och det är glädjande.
Bilen har blivit uppdaterad sen Piteå, och vi hoppas kunna förbättra tiderna från Piteå, bara banan är ok. Bilen började svara på "tuningen" helt perfekt i Piteå, och där finns mängder av potential kvar i bilen, så vad det gäller den biten är inga problem.

Bilder från Midnight Sun Interational
[02-07-21]
Bildarkivet är uppdaterat med bilder från Midnight Sun Interational.

Peter tog hem segern i 1:a deltävlingen i Top Fuel Tour 2002
[02-07-14]
Peter tog hem segern i 1:a deltävlingen efter att i finalen slagit Tommy Möller (som gick upp i rök) med en 5.080 sek, 468 km/h repa och åter satt ett personbästa i slutfart.

Peters egna kommentar:
Piteå tävlingen betydde comeback. Och fick man välja bana för sin comeback, så hade jag nog valt Piteå eftersom vi alltid på något sätt lyckats bra här uppe.
Efter en hektisk vecka i Stockholm där Robin varit på Hockeyläger, åkte vi direkt från Stockholm till Piteå på torsdagskvällen. Där mötte vi upp resterande killar från teamet. Nu skulle vi arbeta ihop med en mix av mina gamla killar och Pelles killar. Detta visade sig gå precis hur bra som helst.
Robin startade sin tävlingshelg redan på fredagen i sin första kvalrepa ( 9,03 119 km/h) en fantastisk tid eftersom vi siktade på 8,90 med bilen. Innan den repan fick Robin prova på hur det är att vara påpassad av TV-media, TV2 filmade lite över 2 min för sändning under kvällen i TV2, vilken start för hans karriär och hans sponsorer!!!

Lördagens två första kval repor slutade på samma sätt, upp i rök från start. Men av två olika anledningar, den första repan satt jag inte rätt och dubbeltrampade något på gasen, så däcken slet loss. I den andra var det helt enkelt "för mycket mos" i maskin. Den 3 :de och sista kvalrepan gick senare på kvällen, och jag hade börjat misströsta lite grann, eftersom Pelles tidigare problem var just att bilen gick upp i rök.
Bilen satt dock perfekt i starten och drog hela vägen till mål, noterade 5,10 sek, 466km/h. Det var den bästa tiden bilen presterat i Europa och ett personbästa för mig vad det gäller sluthastigheten (har tidigare bara åkt 455km/h). De två första rundorna var nu bortglömda. Det var ett glatt gäng som mötte upp en efter den rundan, all heder till P&G som visade nästan större glädje än mina killar, trots att Pelle inte körde.

Söndagen kom och i första rundan skulle vi möta Monica som tidigare kört 5,28 ?, men vi förstod att de hade problem med bilen och vi fick en solo runda. Vi planerade att åka fullt ändå, men kompressorremmen ville något annat, den gick av en bit ut på banan, så det va bara att rulla i mål. Tur för oss att vi hade en solo !! På datan såg vi att bilen troligen hade åkt en låg 5,1 igen så det kändes bra.
Finalen blev lite av ett antiklimax där man skulle möta sin gamla bil, det var väl inte riktigt den starten jag ville ha, men sånt råder man inte över. Kenneth & Tommy hade lyckats åka lika fort som vi 5,10, fast utan "burnout" när de slog ut Kågered. Så här gällde det att vara på bettet. Jag hade något sämre reaktionstid än Tommy, men jag såg honom i ögonvrån och såg även att jag började ta på försprånget, strax efter försvann han helt då han gick upp i rök. Vi körde 5,08 sek, 468km/h, ny bästa tid för bil och bästa sluthastighet för mig, inte illa !!!
Seger i första tävlingen, alla bitar hela, vad mer kan man begära ?? Ett stort tack till mina mekar, samt ett stort tack till Pelles crew som med stor heder jobbade 100% trots att Pelle inte körde, än en gång TACK !!


Top Fuel Tour 2002, Midnight Sun Interational, Kval
[02-07-13]
Efter två misslyckade (upp i rök) kvalrundor med "nya" bilen fick vi till sist till det i 3:de kvalrundan. Vi kvalade in som andra bil med 5.101 sek, 466 km/h vilket för övrigt är personbästa i slutfart.

Tillverkning av headers 
[02-06-28]
Headers_2.JPG (30705 bytes)Headers görs på beställning, se vidare Tillverkning.

Lantz är tillbaka x2 
[02-06-16]
plr_02_1_l.JPG (11689 bytes)Peter Lantz gör come back (I sommar – Lantz).

Den svenska Top Fuel föraren Peter Lantz gör en efterlängtad come back efter två års frånvaro bakom ratten.

Peter kommer att köra tre tävlingar i Sverige under sommaren i en gemensam satsning med Pelle Lindelöw som lagt handskarna på hyllan efter närmare trettio års tävlande. Peter kommer också att ha sällskap av sonen Robin som kommer att köra en Junior Dragster på samma tävlingar som pappa Peter.

Första tävlingen blir Midnight Sun Interational i Piteå 12 – 14 juli följt av Sko Uno Dragfestival på Mantorp 25 – 28 juli och Bilsport Drag Nats på Tullinge, 9 – 11 augusti. Robin kommer först att prova sin Junior Dragster på Aros Nats i Västerås 29-30 juni för att bekanta sig med bilen. Det blir körigt för familjen Lantz den närmaste tiden!

-Jag är mycket nyfiken på det här och ser verkligen fram emot att tävla igen. Om man en gång suttit i en Top Fuel dragster är det svårt att släppa tanken på att en dag få vara tillbaka igen. Att också ha med Robin på tävlingarna i en Junior Dragster gör det dubbelt så kul. Vi vill båda passa på att tacka sponsorn som har varit synonym med vårt team under större delen av min karriär, nämligen Optima Batteries. De är inte bara en jädrigt bra sponsor, dom tillverkar jädrigt bra batterier också. Det faktum att Pelle även tar med sig sina sponsorer Red Line Oil och TNT har gjort det här projektet genomförbart. Jag vill passa på att ta det här tillfället att tacka alla som bidragit.

Peter kommer att köra Pelle’s dragster på tävlingarna och kommer med i strort sett hela sitt "gamla" välkända team, som vanligt under ledning av Morgan Svensson.

- Tillsammans med Pelle’s team blir vi en 15-16 man så det kommer inte att fattas folk runt bilen i sommar. Det blir minst två man på varje plats plus en tre-fyra i köket så räkna med att det går undan både på banan och i depån. Vi har dessutom tillgång till Pelle’s transportbil och trailer så att båda bilarna och alla reservdelar kommer till banorna snabbt och smidigt. Välkomna och hälsa på oss om ni har vägarna förbi. 



PLR MOTORSPORT
Peter Lantz, Norra Sjöbogatan. 53 Borås
tel. 033-20 19 51, fax. 033-20 19 51
e-post. peter@plr.nu

COPYRIGHT(C)1999, 2000, 2001, 2002 PLR MOTORSPORTS. ALL RIGHTS RESERVED