PLR JR DRAGSTER


 pite_02_rl_soft.JPG (16691 bytes)ROBIN LANTZ

Född: 1990
Bor: Borås
Familj: Pappa Peter
Mamma Marie
Storasyster Hanna
Lillebror Linus
Intressen: Dragracing
Hockey
Fiske

NYHETER
RACE DATUM
TEKNISKA DATA
RESULTAT
FOTON


NYHETER

020826 Vi har avverkat två tävlingar med JR-dragstern sedan Tullinge. De två tävlingar har varit mycket givande för Robin och mig då jag kunnat ägna mig åt Robins bil utan behöva tänka på TF-bilen. Och resultaten är vi mer än nöjda med. Robin gick hela vägen till semifinal i både Lindesberg (totalt 25 bilar) samt Gardemoen (tot. 28 bilar).

I Lindesberg kvalade Robin in som 5:a, men förlorade mot tävlingens vinnare Emil Leijer i semifinalen. Repan innan vann Robin över suveräna Linda Johansson med 4 hundradelar, med sådana vinster får man mersmak.

I Gardemoen blev det ett stentufft kval, med närmare ett tiotal kval- körningar, vilket gjorde att de två på de bästa kvalplatserna hade 0,000 i reaktiontid.
Robin halkade ner från sin 14.de till 15:de plats i sista kvalsvängen, det innebar att han fick möta kvalettan istället för kvalsist.
Men när elemineringen började, så visar sig i flera svängar i första rundan att kval och eleminering är två helt skilda saker. Robin gick vidare pga att HAUKIRAMA GLENN rödlyktade, även suveräna Lina Åberg åkte ut i första, det är tur att dessa duktiga förare visar sig mänskliga ibland så vi andra får en chans. Dagen slutade tyvärr i semifinalen där BREMNES BIRGITTE med bättre reaktionstid slog Robin, det skillde bara lite över 7 hundradelar.

Med de här fina resultat ser vi givetvis fram emot att få avsluta säsongen, båda två, på Santa Pod i England.
Tänk att vara 12 år och att får köra dragster på Santa Pod!

                                                                                                             Pappa Peter
020826 Bildarkivet är uppdaterat!
020825 Jag kom ända till semifinal igen och det med jättetufft motstånd. Jag fick möta kvalettan i första rundan men han rödlycktade.
020824 Jag har kvalat in som 15:de bil av 28 st med en reaktionstid av 0,541.
020819 Nu är det klart med min andra utlandstävling!
Jag kommer att följa med övriga teamet till Santa Pod i England 6-8 september och försöka kvala in i Europafinalen.
020818 Det gick riktigt bra idag, det blev min bästa placering hittills. Vi var 25 st bilar som kom till start så, elimineringen kördes via en 32 bils stege. Jag förlorade i semifinalen men kom igen och tog tredje platsen i tävlingen.

Nästa helg skall jag köra min första utlandstävling på Gardemoen i Norge.

020815 I helgen skall jag köra i Lindesberg. Hoppas att det kommer att gå bättre än senast på Mantorp
020728 Jag lyckades kvala in som 15:de bil med tiden 0.081, vilket är en klar förbättring sedan Piteå tävlingen.
Första elimineringsrundan vann jag och noterade 9.211sek och 104 km/h.
I andra rundan rödlycktade jag tyvärr med endast 0.013 sek men stoppade klockan på 9.06 sek och 116 km/h.
020723 Min bil är uppdaterad sedan Piteå. I Sverige måste vi ha ljuddämpare på de JR-bilar som har för hög decibel. Så det va bara att beställa hem en ny sådan. Lite synd då sporten faktiskt har den tjusningen att det skall knattra lite grann.
Pappa vet att jag vill åka lite fortare än vad jag åkte i Piteå, men det gäller att hitta en "set up" så nära 8,90 som möjligt, men kanske jag får försöka åka en riktigt snabb repa också.
020721 Bilen är i ordning inför Mantorp. Teamet kommer att åka upp på torsdag.
Det skall bli spännande att se om jag kan förbättra mitt personbästa ytterligare samt vara lite mer reaktionssnabb. Vi ses!
020714 Blev utslagen i första rundan men bättrade på min personbästa till 8.813 sek.
020713 Det är inte lätt att få allt att stämma på 1:a tävligen. Jag kvalade in på sista plats med reaktionstiden 0.141 sek. Får trösta mig med att snabbaste tid och sluthastighet av alla jr-dragsters 8.999 sek, 123 km/h.
020712 Efter en vecka på is i Stockholm (hockey-läger) är det nu dags för första tävlingen.
020629 Nya motorn är på plats och jag gjorde några teststarter utanför garaget.
Vilket drag det är i motorn!
020627 Kommer inte att komma till start i Västerås. Pappa har mycket kvar att fixa    på Top Fulern och vädret för helgen se osäkert ut.
Juni -02 Den nya McGee motorn anländer från USA.

 


RACE DATUM

Datum Stad Bana Land Kommentar
Maj
         
Juni
29-30 Västerås   Sverige Aros Nats
Juli
12-14 Piteå Långsele Sverige Midnight Sun Interational
26-28 Mantorp Mantorp Sverige Sko Uno Dragfestival
Augusti
9-11 Stockholm Tullinge Sverige Bilsport Drag Nats
17-18   Lindesberg Sverige  
23-25   Gardemoen Norge NDRS Finalen
September
6-8   Santa Pod England European Finals

TEKNISKA DATA

Chassie Undercover Chassie

Hjulbas

147 tum

Motor

Mc Gee

Hästkrafter

Ca 40

Bränsle

Metanol

Cylindervolym

347 cc

Borr / Slag

3" x 3"

Motorblock

Blockzilla

Topplock

McGee

Förgasare

35mm Mikuni Carb
Kamaxel McGee

Koppling

Polar

Däck

M&T 8X8

RESULTAT

Datum Bana Rek-tid Tid / hast Kommentar
Juni
29-30 Västerås --- --- / --- Ingen medverkan
Juli
12-14 Piteå 0.141 8.999 / 123
8.813 / 122
Kval
1:a rundan, utslagen
26-28 Mantorp 0.081 --- / ---
9.211 / 104
9.06 / 116
Kval 15:de
1:a rundan, vinst
2:a rundan, rödlyckta och utslagen
Augusti
9-11 Tullinge      
17-18 Lindesberg     Kom trea i tävlingen
23-25 Gardemoen 0,541   Kval 15:de
Kom till semifinal
September
6-8 Santa Pod      

 


FOTON   (klicka på bilderna för större bilder)

RL_Gard_02_1.JPG (53077 bytes) RL_Gard_02_2.JPG (54091 bytes) RL_Gard_02_3.JPG (73961 bytes)
pite_02_rl_01.JPG (65533 bytes) pite_02_rl_02.JPG (55159 bytes) pite_02_rl_04.JPG (73069 bytes)
pite_02_rl_05.JPG (66087 bytes) pite_02_rl_06.JPG (56834 bytes) pite_02_rl_07.JPG (69434 bytes)
pite_02_rl_03.JPG (60513 bytes) Robin jr1.JPG (61063 bytes) Robin jr2.JPG (70306 bytes)
 mcgee.jpg (73598 bytes) Robin jr3.JPG (44833 bytes) Robin jr4.JPG (46540 bytes) Robin jr7.JPG (32363 bytes)
Robin jr5.JPG (34634 bytes) Robin jr6.JPG (31726 bytes)


PLR MOTORSPORT
Peter Lantz, Norra Sjöbogatan. 53 506 43 Borås
phone. +46-33-201951, fax. +46-33-201951
e-mail. peter@plr.nu

COPYRIGHT(C)1999, 2000, 2001, 2002 PLR MOTORSPORTS. ALL RIGHTS RESERVED